V minulém příspěvku jsme sledovali příběh studenta, který dostal nabídku, výzvu. Jakou? Dozvíte se zde:
https://cizijazykzatrimesice.cz/mate-radi-vyzvy/
jak se příběh vyvinul dál, se dozvíte právě teď.
Náš rozhovor se studentem zmíněným v minulém článku probíhal podobně jako v mnoha jiných případech, které se studenty řeším. Ukázalo se, že skupina je mírně pokročilá, nový student úplný začátečník. Jeho slovní zásoba se omezovala na:
„My name is…“.
Čelili jsme spoustě argumentů, proč to nejde.
- „Nemám na to talent, nemůžu tu skupinu nikdy dohnat“.
- „Víte, já už jsem v letech, to už se nemůžu naučit“.
- „Mám hodně práce a nevím, kde bych na to našel čas“.
- „Možná nakonec tu angličtinu ani nebudu tolik potřebovat.“
- „Mám s výukou cizího jazyka špatné zkušenosti. Žádný jsem se nikdy pořádně nenaučil“.
- „Asi bych se ve skupině styděl mluvit. Když oni jsou tak napřed“.
- „Když přijdu domu, tak na to určitě nebudu mít čas a hlavně energii ještě studovat.“
- „Co když to nepůjde?“
- „Víte, já to znám, za pár týdnů mi dojde motivace a čas. Já to prostě nedám“.
- „Jsem účetní a můj mozek funguje jinak. Cizí jazyk mi nikdy nešel“.
Znáte některé z těchto „omluv“, kdy omlouváme sami sebe? Je jedno, jestli to nazveme omluvou nebo výmluvou nebo leností. V konečném důsledku je to stejné, je to blokátor, který vás zastaví na místě.
Podívejme se na moje protiargumenty:
- Talent není to nejdůležitější. Kolikrát právě lidé s menším talentem dosáhli úspěchu většího než lidé s talentem, protože věděli, že když nemají talent, musí tomu věnovat víc času a úsilí, a také hledat způsob, jak věc uchopit/pochopit, jak najít klíč ke svému myšlení.
- Důležitá je metoda, kterou použijete a která bude vyhovovat vašemu způsobu uvažování.
- I lidé v pozdějším věku jsou schopni naučit se neuvěřitelné věci. Třeba můj táta měl vždycky můj velký obdiv. Angličtinu se začal učit v padesáti s neuvěřitelnou pílí a koncentrací. Počítačům rozumí ve svých sedmdesáti lépe než já.
- Máte špatné zkušenosti s výukou cizích jazyků? Je na čase své zkušenosti obohatit o nové.
- Nikdy nevíte, kdy cizí jazyk budete potřebovat. I kdyby to mělo být třeba jen na dovolené. Nebo si můžete přečíst cizojazyčné texty. Nikdy nevíte, kdy dostanete pracovní příležitost, kde cizí jazyk budou vyžadovat. A v neposlední řadě – někdy nemusí jít primárně o jazyk, ale o to, že jste učení zvládli a že jste dokázali změnit svůj přístup.
- Nechce se vám studovat, když přijdete domů z práce, utahaný jako kotě? Nejraději byste usnuli před televizí a vy teď ještě máte studovat??? Já se vlastně až tak moc nedivím. Při představě, že ještě mám otevřít slovníček a drtit se slovíčka, by se mi taky udělalo těžko. Existují způsoby a metody jak se učit, které by se mohly stát dobrým konkurentem televizi a pohovce. V této pasáži není prostor na to, abych zmiňovala konkrétní metody. Pokud se chcete inspirovat, prohlédněte si můj web, přečtěte si má e-skripta „625 základních anglických slovíček“, která obsahují také metody, kterými můžete svou slovní zásobu obohacovat přirozeným způsobem. Nebo jen klikněte na odkaz a nechte si zaslat internetové aplikace, které vás s učením pomohou a vaše studium příjemně oživí.
- Co když to nepůjde? Co kdybyste si raději zkusili říct: „Půjde to!“ nebo „Udělám maximum, aby to šlo“. Když si řeknete: „Nepůjde to“, tak dáváte sami sobě informaci, že to skutečně nepůjde. Váš mozek reaguje na to, co říkáte a co si myslíte. Přesvědčte svůj mozek, že to zvládnete, že na to máte a hledejte takový způsob, kterým dáte svému mozku ty správné impulsy, abyste mu ulehčili cestu.
Teď máme argumenty pro a proti a stále ještě nevíme, jak to dopadlo. Stále ještě máte možnost sami zvážit vaše pocity, argumenty, postoje. Co je silnější u vás? Omluvy nebo argumentace, proč by to nakonec přece jenom možné bylo? Jak byste se k tomu postavili vy?
„Začněte si své sny plnit HNED TEĎ!“
Můj student mě nakonec velmi překvapil. Pokračování příště …
Nejnovější komentáře