Častou překážkou ve studiu cizího jazyka bývají vzpomínky na školní studium cizího jazyka z minulosti: drilování slovíček, učení se dialogů nazpaměť nebo nudného textu bez souvislostí. Tlak, že něco musím, bez skutečného porozumění a rozvinutí kladného a kreativního vztahu k tomu, co studuji.
Vraťme se nyní ke studentovi z minulého článku. I on měl špatné zkušenosti z dob, kdy se učil cizí jazyk. Nechtělo se mu do nového jazyka, podvědomě ho blokovala představa dřiny, která ho v jeho představách čekala.
Chvíli jsme si povídali a zkoušeli hledat také pozitivní vzpomínky na školní studování. Nakonec jsme přece jenom za bariérou špatných, blokujících zkušeností našli i zážitky, které se skrývaly v hlubokém podvědomí a přinášely informaci – vždyť ono je to možné pochopit cizí jazyk a naučit se ho, když budu mít správného průvodce.
Student se nakonec rozhodnul, že prozkoumá možnosti a pak udělá to opravdové rozhodnutí – ano? Ne? Objednal si má útlá e-skripta „625 základních slov“ s tím, že prostuduje varianty a tipy, jak studovat a jak se slovíčky nejlépe pracovat, aby se je nemusel drilovat.
Celá skripta si pečlivě přečetl a za pár dní vítězoslavně přišel s vypracovaným plánem, jak začne a jak bude studovat.
Ráda bych se teď podělila o jeho výstup, který mě fascinoval a potěšil zároveň. Jeho plán byl jednoduchý a ve své podstatě geniální.
Student se inspiroval a přinesl následující graf:
- „My head“ – seznam všech slovíček, které v angličtině už znám. Angličtinu sice nestudoval, ale zjistil, že v běžném životě nás obklopuje opravdu na každém kroku – filmy, nápisy, internet, etikety na produktech, atd.
- „My hobby, my work“ – jaké jsou mé koníčky. Jak můžu své koníčky sladit se studiem cizích jazyků. Jak to můžu kombinovat, případně, co v tomto momentě mohu na chvíli opustit nebo alespoň snížit intenzitu aktivity? Jak moc je má práce časově náročná, kde mohu co změnit a kde mohu ušetřit čas na studium jazyka.
- „625 slovíček“ – Počáteční základní slovní zásoba, kterou chci v první fázi docílit.
V prvním kroku si tedy student vytvořil průnik všech tří množin a hledal prostor, ve kterém se může pohybovat.
Uvědomil si, že studium cizího jazyka nemusí být oddělené od všedního dne. Naopak zjistil, že právě tento průnik množin mu dává možnost vše sladit tak, aby mohl integrovat angličtinu do svého běžného dne.
Když opravdu chceme, průnik vždycky najdeme.
V dalším kroku se pustil do složky „My head“ a sestavil seznam všech slovíček, která si v angličtině vybavil. Konečný seznam představoval 70 slovíček! A to nebyl ještě konečný. To není špatné, že? Bez předchozího studia angličtiny, ve svých 50ti letech, jen z běžného života, kdy z části i nekoncentrovaně, se mu v paměti usadil docela zajímavý počet slovíček. A to bez námahy, přirozeně, bez drilování a bez toho aniž by se angličtinu vůbec učil.
A pak už se postupně pouštěl do dalších kroků – práce s další slovní zásobou, aby dosáhnul oněch 625 slovíček a se základní gramatikou.
Jak tedy zní tři tipy, jak začít, když se vám do něčeho nechce, protože vás honí vzpomínky, jak to dřelo, když jste se učili dříve?
Tip č. 1: Hledejte ty zážitky, které jsou pozitivní. Které vám kdy během studia pomohly něco zvládnout a překonat.
Můj student prošel klasickou výukou cizích jazyků na střední škole, kdy se učil ruštinu. Zpočátku se mu vybavovali učitelé, kteří od jazyka odrazovali, protože mu nedokázali zprostředkovat pochopení a pomoci mu nalézt kladný vztah k jazyku. Až na jednoho učitele, kterého jsme vytáhli z haldy vzpomínek a který svým odlišným přístupem dokázal studentovi přiblížit ruský jazyk tak, aby ho pochopil.
Tip č.2: Pokud vám nevyhovuje metoda, kterou používáte, zkuste jinou. Hledejte, nechte si poradit, nechte se inspirovat nebo vyhledejte učitele, který vám svou metodou a svým podáním bude vyhovovat.
Pokud vám nevyhovuje učitel / průvodce, zkuste si najít jiného. Někoho, kdo vám dokáže přiblížit a vysvětlit předmět studia tak, abyste se vyhnuli počátečním chybám, zdržení, zacyklení a frustraci z pomalého pokroku.
Pravidlo č.3: Buďte zvídaví.
Ptejte se, hledejte pro vás vhodné metody a učitele. Pátrejte po informacích, vyhledávejte zajímavé články v cizím jazyce, které můžete číst, zábavné materiály nebo zajímavé lidi, se kterými můžete v cizím jazyce konverzovat nebo si vyměňovat emaily.
Hledejte někoho, kdo již prošel podobným procesem a inspirujte se od něj. Hledejte podobné nadšence, sdílejte své zážitky z procesu učení, své chyby a zaseknutí, své postupy malé i velké radosti.
Tak co, povzbudil vás závěr mého studenta?
Není to těžké, stačí se rozhodnout 🙂
Nejnovější komentáře