„Mám špatnou paměť.“
„Nic si nepamatuji.“
„ Zapomínám věci doma nebo v kanceláři.“
„Neustále hledám klíče.“
„Nemůžu si vzpomenout, co jsem dělal minulý víkend.“
„ Jak se pak mám naučit cizí jazyk, když mám tak špatnou paměť?“
Víte, co si myslím? Že není špatná paměť, je jen špatný způsob, jak se svou pamětí pracujeme.
Mozek je náš poklad. Je to sofistikovaný počítač s ohromnou paměťovou kapacitou, kterou máme k dispozici, o níž se však musíme dobře starat, aby nám dobře sloužila. A nejen to. Je potřeba, abychom mozek využívali v souladu s tím, jak funguje. Je důležité, abychom si vybírali učební metody, které budou jeho přirozenou funkci podporovat a ne metody, které jej budou naopak blokovat.
Všichni zapomínáme. Proč se tak děje? Jaké jsou příčiny zapomínání?
- Přirozená vlastnost mozku.
Každou sekundu k nám přichází skrze smyslové receptory nespočetné množství informací, podnětů a dat, které náš mozek musí roztřídit a rozhodnout, jestli a popřípadě jak tyto informace uloží. Některé informace jako by vás rovnou minuly, ty vůbec nezaregistrujeme. Některé se váš mozek rozhodne zaregistrovat, zpracovat a uložit z krátkodobé paměti do dlouhodobé.
Tento proces třídění informací probíhá jak na vědomé, tak na podvědomé úrovni. Na vědomé úrovni si můžeme rozhodnout, čemu konkrétně svou pozornost budeme věnovat.
Třeba angličtině. Když se vědomě rozhodneme pro angličtinu, pak začneme přirozeně monitorovat a nasávat z našeho prostředí věci, situace a příležitosti, které nějak souvisí s angličtinou.
Vedle toho k nám na podvědomé úrovni přichází neustále další řada dat z různých situací, pocitů, vizuálních obrazů, se kterými se setkáváme v běžném životě a které registrujeme, občas aniž bychom o tom věděli.
Důležité je věnovat maximum pozornosti tomu, čemu se skutečně chceme věnovat. Dát svému mozku pokyn, co je pro nás zajímavé a co je v daném momentě prioritní.
Chcete se dozvědět, jak mozek funguje a jak nejlépe využít jeho kapacitu při studiu cizího jazyka?
Přijďte na seminář „Cizí jazyk za tři měsíce“. Dozvíte se, jak vyzrát nad zapomnětlivostí.
https://cizijazykzatrimesice.cz/sluzby-a-produkty-seminar/
- Nedostatek soustředěnosti.
Co je příčinou nesoustředěnosti? Únava, stres, nechuť se něco učit, protože vás to buď nezajímá, nebo jste zvolili špatnou a nudnou metodu. Nedostatek spánku, jednotvárnost, ale i lenost.
Jak tomu předejít?
Zamyslet se nad svou motivací – co se opravdu chci a potřebuji učit? Zamyslet se nad svým životním stylem a zorganizovat si ho tak, abych měla dostatek spánku a prostoru na činnost, které se chci věnovat.
A v neposlední řadě vybrat si metodu učení, která nebude jednotvárná, ale naopak bude pro povzbuzující a podporující v mém předsevzetí naučit se cizí jazyk.
‚Dejte si kávu‘. Kdepak káva vaši soustředěnost nepodpoří. Alespoň dlouhodobě to není dobré řešení. Raději si udělejte krátkou pauzu nebo krátkou rozcvičku. Pokud jste unavení a do angličtiny se vám ten den nechce, vyberte si pro tento den něco méně náročného a něco více zábavného. I angličtinou se můžete příjemně odreagovat.
- Přemíra informací a vnějších impulsů, které nestíháme třídit.
Někdy nabíráme příliš mnoho informací, úkolů a zapomínáme, že je třeba také vybírat, co je pro nás v jakém momentě důležité, co má přednost a co chvíli počká. Lidé jsou často pohlceni vírem událostí a mají pocit, že všechno je stejně důležité. Není to tak, nikdy nemůže mít vše stejnou důležitost.
Znáte Paretovo pravidlo 20/80? Paretovo pravidlo říká: 20% všech správných činností přináší 80% správných výsledků.
Vidíte, každá činnost nebo aktivita má ve vašem životě jinou důležitost. Když se vám podaří vybrat těch 20% důležitých informací, které potřebujete, a které vám přinesou 80% správných výsledků, hodně se vám uleví.
Když do 20% důležitých činností vložíte také každodenní chvilku pro cizí jazyk, budete se divit, jak rychlé pokroky uděláte.
- Špatný způsob ukládání informací do paměti.
Někdy v návalu stresu nasáváme všechny informace, které přicházejí, bez toho aniž bychom věnovali správnou pozornost tomu, jak informace ukládáme. Pokud však řešíme zrovna něco složitějšího, je potřeba věnovat pečlivou pozornost tomu, jestli informaci rozumíme a jak ji ukládáme. Data, kterým mozek nerozumí, nemůže uložit v pochopitelné formě, a tudíž taková data nemůže v momentě potřeby vyvolat ve srozumitelném formátu.
Jak ukládat informace, slovíčka, gramatiku, když se učíme cizí jazyk?
Potřebujeme dát mozku barevný, srozumitelný formát – nejvíce se naučíte v běžném životě ze situací a příběhů, mluvením, nasloucháním. Přidejte emoce, vizualizaci, obrázky, pastelky, barevnost, živost a hravost.
- Špatná životospráva.
Víme všichni, že pokud chceme, abychom fungovali, musíme svému tělu dodávat funkční stravu. S čokoládou jako s pohonem mozkové činnosti možná chvilku vydržíme. Dlouhodobě však sobě ani tělu neděláme dobře.
Co bych doporučila proto, abychom si udrželi jasné myšlení?
V první řadě bych vyřadila cukr, přemíru kávy a pečivo. Osvěžující je ovoce, mozkovou činnost podporují třeba oříšky a především dlouhodobě udržovaná zdravá a vyrovnaná strava.
- Nedostatek pohybu.
Příčinou nesoustředěnosti může být také nedostatek pohybu. Nemůžeme chtít po svém mozku, aby se hýbal, když se nehýbeme my.
Do denního režimu můžete zařadit cokoliv od pravidelného běhání nebo třeba jen procházky. Víte, jak to dělám já? Prostě se párkrát do týdne rozhodnu a jdu domů z centra pěšky. Někdy jdu méně, někdy více, ale většinou si nechám půl hodinku a po půl hodince nastoupím do tramvaje a zbytek cesty se za odměnu svezu.
Co mi také dělá velmi dobře, je jóga. Ať už ranní cvičení jógy, které mi příjemně začne den. Nebo jen tak přes den se lehce protáhnu jógou. Když vnímám, že pozornost klesá, únava dotírá, protože jsem dlouho seděla, tak se „postavím na hlavu“ 🙂
Nebojte se do svého životě přinést rozmanitost a podpořit svou paměť a připravenost se učit všemi faktory – motivací, stravou, pohybem a správnou metodou.
Nejnovější komentáře