Limitující touha po dokonalosti
„Budu mluvit, až se cizí jazyk naučím dokonale.“ Když budete čekat na dokonalost, může se vám stát, že si anglicky třeba taky nikdy nepromluvíte.
Jazyk se lépe učí v uvolnění, bez lpění na gramaticky dokonalých větách, když si dovolíme spontánnost, uvolněnou komunikaci a soustředěnost na příběh okamžiku.
_______________________________________________________
Chvilku jsem fňukala, že jsem si zapomněla foťák u postele a nemohla jsem dokonalost okamžiku dokonale zachytit lepším foťákem. Zbyl mi jen mobil a umělecky průměrná fotka.
Pak jsem se nad tím usmála. To jsem celá já, na chvilku mě přemohla touha po dokonalosti. Dokonalý moment, dokonalá musí být i fotka.
Dokonalá není, a přesto jí sdílím i s uměleckými chybami a pochybami. Já z ní prostě mám jen obyčejnou radost. Protože přes svou uměleckou nedokonalost skrývá příběh a prožitek jednoho prima dne.
Teď se asi ptáte, jakou souvislost to má s cizím jazykem. TOUHU PO DOKONALOSTI.
Určitě to taky znáte – touha po dokonalosti okamžiku, dokonalosti fotky, po dokonalé angličtině. Myslím, že je to dokonalá iluze. Představte si, že budete mít dokonalou fotku. Žádná další už vám radost nepřinese, protože žádná další nebude mít možnost být lepší.
Představte si, že budete dokonalí v angličtině. Otázka je, jestli vůbec můžeme mít dokonalou angličtinu jako nemateřský jazyk, když i ve svém rodném jazyce občas zaváháme a děláme chyby? Z čeho pak budeme mít radost, když ne z dalšího pokroku, slovíčka, nové fráze?
Učím své studenty, že k dokonalosti je dobré směřovat, ale touha po dokonalosti by neměla blokovat. Podle mé zkušenosti touha po dokonalé výslovnosti, gramatice může být dokonalou brzdou:
„Budu mluvit, až se cizí jazyk naučím dokonale.“ Když budete čekat na dokonalost, může se vám stát, že si anglicky třeba taky nikdy nepromluvíte.
Lpění na gramatické dokonalosti každé věty blokuje prožitek z komunikace a omezuje schopnost pamatovat si. Jazyk se lépe učí v uvolnění, bez lpění na gramaticky dokonalých větách, když si dovolíme spontánnost, uvolněnou komunikaci a soustředěnost na příběh okamžiku.
Na co se tedy soustředit, když ne o dokonalou gramatiku? Třeba na srozumitelné předání informace, kterou chcete sdílet. Budete pak více vnímat danou situaci, prostředí, mimiku, řeč těla a příběh. To všechno hraje při učení důležitou roli. Možná se u toho zapotíte, ale získáte nezapomenutelnou zkušenost, díky níž si paradoxně zapamatujete více, než když příliš přemýšlíte, jaký že gramatický čas použijete nebo když drilujete cvičení v učebnici.
Z prožitku z konverzace, ze setkání vám v paměti vám zůstane pocit, informace, příběh, sem tam nějaké pro vás důležité slovíčko, fráze nebo nějaký ten „AHA“ efekt, který vám blikne v mysli, a otevře třeba pochopení jednoho z dalších gramatických detailů. Tam začíná mozek přirozeně nasávat cizí jazyk, učit se ho, pamatovat, používat, komunikovat jím. A o to tady jde 🙂
Dovolte si prožívat konverzaci a náhodná či nenáhodná setkání s cizinci, ať již v našich českých končinách nebo na cestách a dovolených za hranicemi. Dovolte si uvolněnost, nelpěte na dokonalosti, ale zaměřte se na obsah, prožitek, příběh, emoce a pocity spojené s daným okamžikem.
Pozorujte mimiku, řeč těla a nasávejte jedinečnost okamžiku. Zcela přirozeně tak budete nasávat také cizí jazyk a navíc se u toho budete dobře bavit 🙂
Fotka možná nezachytila dokonale to, co jsem si chtěla uložit do foťáku, ale v mé paměti se tento okamžik uložil do přihrádky „nezapomenutelné“ i přes zjevné nedostatky mého fotografického umění.
Ukládejte si takhle také každé setkání s cizím jazykem – do přihrádky nezapomenutelné. Ať již čtete příběh nebo si povídáte s cizincem nebo svým učitelem.
A pokud se budete chtít v anglické gramatice zlepšit, pochopit lépe souvislosti a způsob, jak se gramatiku učit, mrkněte na můj web a nechte se provést základní anglickou gramatikou v mém e-booku „Anglická gramatika za tři měsíce“.
Anglická gramatika za tři měsíce
Hezký den, Olga
Nejnovější komentáře