Oli 11 let

Vždycky mi říkali, že v brýlích vypadám jako „úča“.

DSC_3551

Brýle už nemám, ale učitelka mi zůstala.

 

UČITEL NEBO PRŮVODCE?

 

Učitelkou jsem chtěla být už jako malá holka. Ale upřímně, která holčička kdy nechtěla být učitelkou? Já jsem chtěla a taky jsem to postupně realizovala.

Zkušenosti jsem v životě sbírala z různých oblastí, vystudovala VŠE, pracovala v mezinárodní firmě na manažerské pozici a po dlouhá léta učila. Začala jsem učit ve dvaceti a od té doby je to přirozenou součástí mého života.

Nicméně někdy se ptám sama sebe, jestli jsem opravdu učitelka. Odpověď se může zdát jednoduchá. Učím cizí jazyky, takže učitelka asi budu. Co jiného? Je to po dlouhá desetiletí používaný a vžitý výraz. Takže většina ví, co si představit, když se řekne „učitel“.

Pro mě však existuje ještě jeden výraz, který je mi blízký. Když přednáším studentům, kteří přichází na seminář „Cizí jazyk za tři měsíce“, tak jím říkám, že já se vidím jako „průvodce“. S tímto výrazem jsem se setkala poprvé ve své Montessori praxi, když jsem studovala tento alternativní směr vzdělávání, v mém případě zaměřený na předškolní děti a posléze když jsem nabírala zkušenosti prací s dětmi v Montessori mateřské školce. Tam totiž nejsou učitelé učiteli, ale průvodci. Mně se tento výraz poměrně líbí. Už z logiky věci – učit/naučit se daný předmět musíme sami. Učitel nás může inspirovat, případně přednést to, co bychom měli/ mohli umět, ale pak už je to na nás, jestli a jak se to naučíme.

Když se tedy chcete naučit cizí jazyk, je z mého pohledu ideální mít dobrého průvodce.

Průvodce je člověk, který vás inspiruje, který vás provede triky a tipy v oblasti, ve které on sám je expertem. Nemůže se nic naučit za vás, ale může vás provést tak, abyste prošli těžšími úseky co nejrychleji a bez velkého úsilí.

Průvodce je expert, který prošel spletitými cestičkami, kterými se začínáte prodírat vy v momentě, kdy se rozhodnete studovat cizí jazyk. Který? Protože průvodce již touto cestou šel, může vás upozornit na překážky a elegantně vám vysvětlit, jak nejlépe je překonat. Může vám podat stručné a jasné vysvětlení gramatiky nebo jakýchkoliv mozek ochromujících otázek, které již před vámi řešil. A protože je řešil, dokáže vám dát jasné vysvětlení, díky kterému si můžete ušetřit spoustu času.

Taky jsem si prošla spoustou spletitých uliček a v průběhu své učitelské i jiné praxe se naučila organizovat sama sebe. Vyzkoušela jsem nové přístupy, myšlenky a strategie. Učila jsem se udělat krok z vyšlapaných cestiček, které se zdály být pohodlné, ale ne vždy vedly tam, kam jsem chtěla. Učila jsem se dívat „jinak“, tedy vystoupit ze svých pohodlných hranic, podívat se na svou cestu novým pohledem a upřímně se zeptat sám sebe:

  • Je to, co dělám, stále ještě efektivní?
  • Baví mě to?
  • Používám správné metody a nástroje?
  • Nemohla bych dělat věci jinak?
  • Jdu stále tam, kam skutečně chci směřovat?

A právě o tom je můj blog. Ráda bych vás zde inspirovala svou cestou, svými postřehy z běžného života průvodce – nebo učitele chcete-li, cizích jazyků. Každý den mě učí, učí mě každý student, situace, každý člověk, se kterým se setkám. Učím se tím, že se dívám kolem sebe, učím sama sebe chybami, které mě sice štvou, ale pak se usměju a poučím se z nich. Vždyť právě náprava chyb je významnou součástí každé cesty.

Takže na co se můžete na mém blogu těšit?

Na různé články, texty, vtipy a zamyšlení do všedního dne z oblasti výuky cizích jazyků a vzdělávání. A také na on-line informace ze světa mých zkušeností a malých běžných detailů z mého života učitele/ průvodce.

Error: Please enter a valid email address

Error: Invalid email

Error: Please enter your first name

Error: Please enter your last name

Error: Please enter a username

Error: Please enter a password

Error: Please confirm your password

Error: Password and password confirmation do not match