Dávat domácí úkoly nebo nedávat? Jaký mají domácí úkoly smysl kromě toho, že v mnohých lidech vybudí zpátky pocity ze školních let? Povinnost, nuda a stres.

Taky to znáte? Domácí úkol, který v rychlosti smolíte večer před hodinou se svým učitelem nebo ráno u počítače. Jedním okem kontrolujete příchozí emaily, druhým okem projíždíte zadání domácího úkolu a snažíte si vzpomenout, co jste to vůbec měli dělat. Do toho vedle vás voní ranní káva s croissantem.

untitled-design-1-kopie

Rychle něco uděláte, odškrtáte si udělaná cvičení a rychle přepnete mysl z angličtiny na běžný den s úlevou, že až se vás učitel zeptá: „Udělali jste domácí úkol?“, tak tentokrát se nebudete muset červenat, vymlouvat, cítit trapně, protože tentokrát jste ho stihli při ranním rozjezdu v práci.

Tak takhle ne 🙂 Z mého pohledu úkol ano, ale ne tímto způsobem.

Jak to vidí studenti?

  • Ve své praxi se setkávám s různými přístupy studentů. Jedna skupina úkoly vyžaduje. Zajímají se, chtějí, mají motivaci, ale potřebují mít vedení od učitele a podněty pro samostatnou práci.
  • Pak je ještě podskupina, která naopak úkoly také vyžaduje, ale nemá tak pevnou motivaci jako ta první skupina. Přijdou s tím, že potřebují nad sebou tvrdou ruku: „Víte, já se sám nedonutím, potřebuji nad sebou kata“. Jinak řečeno, tím katem budete vy.
  • Vedle toho jsou tací, kteří přijdou a rovnou řeknou: „Víte, já na úkoly nemám čas, úkoly dělat nebudu“.
  • A pak je aktivní skupina, která úkoly nevyžaduje, protože si je sama vyhledává. Takoví studenti sami vyhledávají příležitosti mluvit, inspirovat se, číst, poslouchat, psát. Jsou zvídaví a nadšení, stejně jako jsme byli všichni, když jsme byli malými dětmi. Zvídavě jsme se ptali, hledali odpovědi, pídili se po informacích.

learn-793095_1280

Co já na to? Za sebe říkám domácím úkolům ANO.

Takže výhodu mají bezpochyby ti, kteří si je sami vyhledávají podle toho, co je baví a co je oslovuje.

Nejsem však učitel „kat“, který tvrdým pohledem pokárá studenta za nevypracovaný úkol a který svou pevnou rukou tlačí žáky do výkonů tam, kde nestačí vlastní motivace studenta.

Mým úkolem je dávat studentům takové úkoly, aby se z „musím“ stalo „chci“.

„Musím“nefunguje. To, co funguje, je – „CHCI, BAVÍ MĚ TO, ZAJÍMÁ MĚ TO“. 

 

Domácí úkol je to, co vás udrží v toku cizího jazyka. Cizí jazyk jednou nebo dvakrát týdně jednoduše nestačí, pokud se ho chcete naučit. Z mého pohledu je důležité jazykem žít, obklopit se jím a každý den s ním pracovat, aby si váš mozek zvykal rychleji na anglickou intonaci, zvuk, skladbu věty, atd.

Slovo „domácí úkol“ moc často nepoužívám. Domácí úkol by se měl stát chvilkou věnovanou pravidelně cizímu jazyku = „moje chvilka“, na kterou se těším, protože si jí vyplním tak, abych se bavila a zároveň učila a zlepšovala.

Na čem tedy záleží je forma úkolu, forma obsahu, který tvoří „domácí úkol“, tedy tuto chvilku věnovanou na každodenní bázi cizímu jazyku. Forma by vás měla bavit, poskytovat dostatečné impulsy ke zlepšení, mělo by vás to zajímat, motivovat a pohlcovat.  

 

Jak by takový úkol mohl vypadat?

 

  • Kupte si jednu z knih se zjednodušenou angličtinou a čtěte. Nechte se pohltit příběhem a zároveň vstřebávejte novou slovní zásobu a gramatiku. Na trhu je takových knih celá řada, takže si můžete vybrat příběh podle své úrovně a podle toho, jaké příběhy vás zajímají. Například Luxor jich má na výběr širokou škálu.
  •  Shrňte si, co vás baví, oblíbené koníčky, herce, zpěváky, témata, jaký směr a jak byste to mohli využít v angličtině. Zkuste na youtube vyhledat svého oblíbeného učitele a jeho prezentace v cizím jazyce s titulky.
  • Najděte si na facebooku svého oblíbeného herce, filosofa, učitele a sledujte jeho každodenní příspěvky. Čtěte si jejich vzkazy a texty, nasávejte tím něco, co znáte a čemu se vám také proto bude snáze rozumět v angličtině. Nemusíte zpočátku rozumět všemu, stačí porozumět hlavnímu smyslu.

Najdete určitě i srozumitelná a jednoduchá motta, které si můžete přeložit a popřemýšlet si nad nimi. V angličtině samozřejmě 🙂

„If you talk to a man in a language he understands, that goes to his head. If you talk to him in his own language, that goes to his heart.“ 

 

  •  Přečtěte si nějaký vtip.

Teacher: „How old is your father?“

Kid: „He is six years old.“

Teacher: „What? How is this possible?“

Kid: „He became father only when I was born“.

 

  • Vyplňte si svou jazykovou chvilku nějakým seriálem. Každý den jeden díl, ať se máte na co těšit.

Například:

The Big Bang Theory

https://www.youtube.com/watch?v=k0xgjUhEG3U

Wonder Years

https://www.youtube.com/watch?v=S8VTf9E3E-s

Nebo mé oblíbené a vtipné „Mind your language“:

https://www.youtube.com/watch?v=LqB2RMbYvHE

 

Není to s takovým „úkolem“ hned  veselejší?

 

Tak s chutí do domácích úkolů 🙂

 

 

 

Error: Please enter a valid email address

Error: Invalid email

Error: Please enter your first name

Error: Please enter your last name

Error: Please enter a username

Error: Please enter a password

Error: Please confirm your password

Error: Password and password confirmation do not match